Invester 45 minutter på medarbejdertrivsel som et konkurrenceparameter for det betaler sig at passe godt på sine medarbejdere, ledere og ejerledere. Med behovet for inklusion og det flydende arbejdsmarked, så stiller det høje krav til virksomhederne, for hvordan forebygger man? eller spotter mistrivsel? eller dysfunktionel adfærd? eller bare klæder ledere og kollegaer bedst muligt på til at navigere i hverdagen med stressede medarbejdere og deres familier.
Online mødet er i dialogform med andre virksomhedsejere/ledere, hvor familieterapeut Anja Edelslund Birkebæk deler erfaringer for hvordan man kan forebygge og proaktivt tage dialogen og gøre indsatsen i virksomheden. Dialogen bliver faciliteret af Alice Nielsen, begge fra Familieskab ApS
På mødet tager vi hul på det svære emne omkring forebyggelse af mistrivsel og stress.
Ofte skyldes stress ikke faktorer på arbejdspladsen, men stammer i stedet fra uoverskuelige situationer på hjemmefronten. Men arbejdspladsen betaler alligevel en høj pris i form af nedsat produktivitet og sygdom/fravær.
Fremsynede virksomheder har indset, at et holistisk menneskesyn er vejen frem. Når der rekrutteres er det hele menneske og familiens velbefindendei centrum- og det samme gælder fastholdelse af uundværlige medarbejdere.
Det betyder, at der hele tiden udvikles nye tiltag omkring forebyggelse af stress og mistrivsel- og ikke mindst omkring lederudvikling, så de gode og sunde strukturer og kulturer på arbejdspladsen bliver implementeret.
Der er nemlig en sammenhæng imellem mistrivsel i hjemmet og udviklingen af stress, angst og depression.
Og her kan den rette kommunikation, ledelse og tidlige indsats gøre en markant forskel for at skabe medarbejdertrivsel.
Men det gør især en forskel, hvis man kender sine medarbejdere.Og at man forstår sine medarbejderes behov.
Vi møder virksomheder, hvor ledelse og kommunikation er under forandring, fordi medarbejdersammensætningen er under udvikling.
Eksempelvis i håndværkervirksomheder, hvor andelen af kvinder stiger i byggefagene.Det ændrer dynamikken og måden at kommunikere på, og det stiller nye krav til formænd og ledere.
Og hvordan fortæller man som virksomhed, at man tager socialt ansvar for sine medarbejdere og deres families trivsel? Altså at man deltager i den positive forandring og leverer på ESG’er og CSR samt måler udviklingen og betydningen af tidlig indsats? Som når ventetiden for børn/unge med ADHD eller ADD fra første bekymring om mistrivsel til henvisning til psykiatrien er 2.259 dage – det er voldsomt og opslidende for hele familien.
Kilder Altinget, ADHD foreningen
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes